maanantai 31. lokakuuta 2016

13.huone

Max Manner.  Suomalainen tai pohjoismainen rikosromaani.  Tapahtumat alkavat Norjasta.  Pääosa tapahtumista tapahtuu Suomessa.  Tämä oli ensimmäinen Mannerin kirja, jonka olen lukenut.  Jotenkin olen vähän kaihtanut suomalaista rikoskirjallisuutta.  Ihan suotta.  Ruotsalaiset ja norjalaiset rikoskirjat ovat tutumpia.  Ehkä aiemmin lukemani suomalaiset rikoskirjat ovat olleet jotenkin liian kotikutoisia, liian tuttua tarinaa.

Tähän kirjaan on saatu enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita.  Erilaisia päähenkilöitä myöten.  Pääosassa on kiinalais-suomalainen nainen Annika Malm, hän on syntynyt Ruotsissa.  Norjalainen poliisi on myös mukana, joten monta pohjoismaata on mukana edestettuna.

Manner on kirjoittanut monta muutakin romaania.  13. huone on trilogian kolmas osa.  Olisi tietysti ollut hyvä aloittaa ensimmäisestä, mutta ei se oikeastaan haitannut lukukokemusta. Voi olla, että luen enemmän Mannerin kirjoittamia kirjoja, sen verran mielenkiintoiselta tämä tuntui.

Trilleri on enemmän kuin murhaajan selvittelyä.  Se on välillä kaaosta, joskus ollaan laittomallakin puolella.  Trilleri tempoo vyyhtiä edestakaisin, kunnes kaikki saadaan selväksi keräksi.  Juonta on vaikea avata, kirja on luettava itse.


2 kommenttia:

  1. Max Manner ei sano minulle mitään, kotimaiset dekkarit ovat melko outo laji minulle. Christian Rönnbacka lienee tutuin, koska hän sijoittaa tarinansa tuttuihin maisemiin. Myös Outi Pakkasta olen lukenut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mainitsemasi Rönnbacka on taas minulle ihan tuntematon. Olen lukenut Pakkasen kirjoja joskus. Töytyisi ottaa joskus muutama kuukausi ja lukea vain suomalaista rikoskirjallisuutta. Muuta suomalaista kirjallisuutta luen kyllä usinkin.

      Poista

Olisi mukava jos kommentoisit ja olisit jotain mieltä kirjoituksistani. Luen aina kaikki.